FAQ


Symulacja mediacji przeprowadzona przez Szkołę Dialogu w Gnojnicy Dolnej koło Ropczyc, reżyseria: Beata Prokop, mediator Stowarzyszenia “Podkarpackie Centrum Mediacji”: https://www.youtube.com/watch?v=Ol-mSxpW8x8

Mediator szkolny i rówieśniczy jak i komu pomaga: https://www.youtube.com/watch?v=OSJupDsUKJY

Co to jest mediacja rówieśnicza?
Mediacja rówieśnicza to rozmowa między skłóconymi uczniami, prowadzona w obecności ucznia mediatora. Mediator dba o to aby rozmowa przebiegała w bezpiecznej atmosferze oraz prowadziła do wyciszenia konfliktu. Mediacja jest dobrowolna – uczniowie idą na mediację z własnej i nieprzymuszonej woli. Mediacja jest poufna – rozmowy są tajne. Mediator, uczestnicy mediacji nie mają prawa o niej rozmawiać z postronnymi osobami.
Co to jest mediacja rówieśnicza według Rzecznika Praw Dziecka?
„Mediacja rówieśnicza to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania konfliktu między uczniami, w obecności dwóch bezstronnych i neutralnych mediatorów – uczniów, przygotowanych do prowadzenia mediacji rówieśniczej. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami między uczniami” – taką definicję opracował zespół interdyscyplinarny powołany przez Rzecznika Praw Dziecka.
Jakie są podstawy prawne mediacji?
Mediacje rówieśnicze są zapisane w nowym „Statucie” naszej szkoły, w rozdziale dotyczącym rozwiązywania konfliktów. Będą szczegółowo opisane w „Regulaminie mediacji”. Podstawę prawną mediacji cywilnych stanowi „Kodeks postępowania cywilnego” art. 1831 i dalsze.
Co to znaczy, że mediator rówieśniczy jest neutralny i bezstronny?
Mediator nie opowiada się po żadnej ze stron konfliktu; pomaga w znalezieniu rozwiązania, ale go nie narzuca. Rolą mediatora jest inspirowanie stron tak, aby samodzielnie rozwiązały spór. I jeszcze jedno – mediator jest wybierany przez samych uczestników mediacji.
Co to znaczy, że mediacje są poufne?
Wszystko co uczestnicy mediacji mówią i robią jest objęte bezwzględną tajemnicą. Strony mediacji ani mediatorzy nie mogą rozmawiać z nikim (Dyrektorem, wychowawcą klasy, pedagogiem) o tym co się działo i o tym co słyszeli. Mediacji nie można nagrywać, a notatki mediatorów są niszczone. Jedynym śladem po mediacji jest ugoda, w której zapisuje się końcowe warunki porozumienia. Opiekun mediatorów jest także zobowiązany do zachowania tajemnicy.
Jakie sprawy kierujemy na mediację?
Mediacji mogą podlegać wszystkie spory między uczniami. Również te dotyczące szkód materialnych. Ograniczenia dotyczą tych konfliktów, w których pojawiają się informacje o alkoholu, narkotykach czy przestępstwach.
Czy wychowawczyni klasy będzie uczestniczyć w mediacjach?
Nie musi. Mediacje opierają się na założeniu, że uczniowie samodzielnie mogą znaleźć rozwiązanie konfliktu. Mediacja to nie sąd – nie powołuje się tu rzeczników czy świadków. Oprócz zainteresowanych uczniów i mediatorów do rozwiązywania sporu nie jest potrzebna obecność innych osób.
Czy moje dziecko może uczestniczyć w mediacji bez mojej zgody?
Nie. Zgoda rodzica na uczestnictwo dziecka w mediacji jest niezbędna. Rodzic wyraża też zgodę, na pełnienie przez dziecko roli mediatora. Mediacja zakończona zgodą kończy się podpisaniem ugody. Rodzic podpisuje ugodę mediacyjną w sytuacji kiedy niesie ona skutki finansowe.
Jakie są cele mediacji?
Celem mediacji jest zakończenie lub wyciszenie konfliktu miedzy stronami. Mediator stwarza warunki, w których strony rozmawiają w bezpiecznej i rzeczowej atmosferze. Dzięki temu mogą zrozumieć swoje postępowanie i emocje.
Czy mogę zostać mediatorem?
Tak, ale są trzy warunki. Mediatorem może zostać każdy uczeń, który zyska zaufanie swoich kolegów i koleżanek – to podstawowy warunek. Mediatorów rówieśniczych wybierają sami uczniowie, a nie nauczyciele. Każdy mediator przechodzi specjalistyczne szkolenie. Ostatni warunek jest formalny – trzeba mieć dobre zachowanie.
Co robi mediator?
Mediator słucha. Mediator dba o to aby skonfliktowani uczniowie rozmawiali w atmosferze, która sprzyja wyciszeniu sporu. Mediator podsumowuje wypowiedzi oraz zadaje pytania. Mediator nie narzuca stronom rozwiązań problemów – jego rolą jest pomoc w poszukiwaniu rozwiązania.
Czy bycie mediatorem jest trudne?
Tak i nie. Konflikt może nieść ze sobą gniew, krzyk i inne negatywne emocje i zachowania. Z tego powodu nie jest łatwo być osobą, która pomaga innym rozwiązywać spory. Trzeba mieć w sobie empatię, dużo dobrej woli i cierpliwości oraz umieć dochować tajemnicy. Każdy mediator przejdzie jednak szkolenie, na którym nauczy się i przećwiczy jak radzić sobie w trudnych sytuacjami. Chociaż mediacje rówieśnicze nie różnią się od mediacji „dla dorosłych” to są prowadzone nawet w szkołach podstawowych! Zasady zachowania się podczas mediacji i techniki mediacyjne nie są trudne do opanowania!
Co z tego będę miał, że będę mediatorem?
Są co najmniej dwa powody, dla których warto zostać mediatorem. 1. Mediatorzy są wybierani przez uczniów (a nie przez nauczycieli). Bycie mediatorem stanowi dowód zaufania społeczności. 2. Mediacje rówieśnicze nie różnią się od „dorosłych” mediacji. Oznacza to, że umiejętności, które nabędziesz teraz, będziesz mógł wykorzystywać w dorosłym życiu prywatnym i zawodowym: w szatni, na komendzie. A może nawet zostaniesz zawodowym mediatorem?
Pokłóciłam się z koleżanką. Poszarpałem się z kolegą. Czy muszę iść na mediacje?
Nie. Wasz konflikt może być rozwiązany na wiele sposobów – możecie szukać pomocy u wychowawcy, pedagoga, rodziców. Mediacje dają Wam unikalną możliwość samodzielnego rozwiązania sporu. Mediacje są dobrowolne – to podstawowa zasada. Nie można nikogo zmusić do wzięcia udziału w mediacji, a każdy z uczestników, w każdej chwili może się z mediacji wycofać.
Jak wygląda mediacja? Ile trwa mediacja?
Mediacja to co najmniej dwa spotkania. Na pierwszym mediator rozmawia z każdą ze stron osobno. Pyta się o przebieg konfliktu oraz o propozycję rozwiązania sporu. W następnym spotkaniu biorą udział już wszyscy razem. Słuchają, rozmawiają i wspólnie szukają porozumienia. Jeżeli dojdą do zgody to mediacja zostanie zakończona podpisaniem ugody.
Kim jest opiekun mediatorów?
Opiekunem mediatorów jest nauczyciel, którego zadaniem jest organizacja mediacji, szkolenia i pomoc mediatorom. Opiekun to taki trener mediatorów. Uczestniczy jako obserwator ponieważ jego uwagi pomogą później mediatorom usprawnić swoją technikę. Opiekun mediacji zapobiega powtórnej wiktymizacji, nie zabiera jednak głosu podczas mediacji, obowiązuje go również tajemnica mediacji.

Cześć ich pamięci – wyjazd na groby osób związanych z Pomologią.


Kontynuując tradycję naszej szkoły, przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego wraz z opiekunką SU p.Katarzyną Biniecką-Komko i p.kierownikiem Markiem Zgodą udali się na miejsca spoczynku osób związanych z Pomologią.
Symboliczne znicze zapaliliśmy na grobach dyrektorów: śp. Stanisława Strzelca (tu tylko symbolicznie, gdyż grób w tym roku został zlikwidowany) i śp. Adama Jamro; wicedyrektorów: śp. Czesława Wojtasa i Juliana Fabera; założyciela ośrodka piłkarskiego na Pomologii śp. Marka Procyszyna.
Młodzież pamiętała również o swoim zmarłym koledze z Pomologii, śp. Patryku Pasierbińskim.
Pamiętaliśmy również o wszystkich osobach związanych z Pomologią zapalając wspólny znicz pod krzyżem cmentarnym.

Halloween z SU


W dniu dzisiejszym (tj. 31 października 2019r.) Samorząd Uczniowski wraz z nauczycielami języków obcych zorganizował happening HALLOWEENOWY. W trakcie jego trwania były rozdawane cukierki i zorganizowany konkurs na najlepsze przebranie.

Wybory do Prezydium Samorządu Uczniowskiego


W czwartek 26. września 2019r. w naszej szkole odbyły się wybory do Prezydium Samorządu Uczniowskiego. Po przeliczeniu głosów w skład Prezydium SU w tym roku szkolnym weszli:
1. Kacper Kłodziński 3LPb
2. Jakub Komko 2LS
3. Monika Podwika 3LPb
4. Lubov Kosylo 3LPa
5. Bartosz Frączek 3LSt
6. Izabela Żak 2PSt
7. Marta Konieczko 2LPa
8. Martyna Szymańska 1LP
9. Kacper Łuczaj 1LS
10. Adam Grochla 1KSp
GRATULUJEMY!!! 👏👏👏

Lekcja nowoczesnego patriotyzmu


05.06.2019 roku na lotnisku wojskowym koło Starego Grodkowa odsłonięto pomnik w hołdzie żołnierzom Narodowych Sił Zbrojnych kpt. Henryka Flamego  ps. “Bartek.”

Szczątki żołnierzy NSZ odnaleziono w okolicach Starego Grodkowa wiosną 2016 roku. Stracono ich w jednym z baraków w Starym Grodkowie w 1946 roku, gdzie mieli oczekiwać na dalszy transport w kierunku zachodnim, co miało ich uchronić przed represjami władzy komunistycznej. Po podaniu im środków usypiających budynek wysadzono w powietrze, a ciała zrzucono do dołu i zakopano.

W uroczystości odsłonięcia pomnika brali udział także nasi uczniowie z klas strażackich i policyjnych: J. Tusz, K. Sułkowski i K. Zapotoczny oraz nauczyciel M. Praszel. Uczniowie ci poprzez udział w tym ważnym dla historii Polski wydarzeniu otrzymali fantastyczną lekcję historii. Lekcję nowoczesnego patriotyzmu.

W drodze powrotnej zwiedziliśmy Kopice wraz z ruinami pałacu oraz mauzoleum rodu von Schaffgotsch, którzy byli przedwojennymi właścicielami Kopic.

opiekun: M. Praszel

WALENTYNKI z SU


14 lutego Samorząd Uczniowski zorganizował happening walentynkowy, podczas którego na uczniów czekało mnóstwo atrakcji. Szkolny Kupidyn rozdawał słodkie lizaki, odbyły się konkursy z atrakcyjnymi nagrodami, śpiewanie piosenek o miłości. Można było również wyrazić swoje uczucia wysyłając walentynkę za pomocą poczty lub kupując czerwoną różę.
Dziękujemy wszystkim biorącym udział w naszej zabawie oraz Radzie Rodziców za ufundowanie nagród (biletów do kina).

Dzień MIKOŁAJOWEJ CZAPECZKI


W piątek 7 grudnia odbył się w naszej szkole dzień MIKOŁAJOWEJ CZAPECZKI. Każdy uczeń, który miał czapeczkę lub rogi renifera był zwolniony z odpowiedzi ustnych i niezapowiedzianych kartkówek. Jak widać byli uczniowie, którzy chętnie skorzystali 😉

HO, HO, HO, czyli Mikołajki z SU


Jak co roku, 6 grudnia, naszą szkołę odwiedził Mikołaj. Wraz z zaprzyjaźnionymi pomocnikami z SU odwiedził wszystkich uczniów (i nie tylko) i obdarował ich słodkimi upominkami.
Każdy miał tez szansę zrobić sobie fotkę ze Świętym, jak również z mikołajkami, elfem i reniferem. Był również konkurs – za wierszyk lub piosenkę można było otrzymać “mikołajkową” nagrodę.

Dzień Pluszowego Misia


20 listopada w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia. Wszyscy uczniowie, którzy przynieśli ze sobą pluszaka, byli zwolnieni z odpowiedzi ustnych i niezapowiedzianych kartkówek.