WAŻNE INFORMACJE DLA ZDAJĄCYCH MATURĘ


MATURA 2021

WAŻNE INFORMACJE DLA ZDAJĄCYCH MATURĘ – kliknij tutaj (WAŻNE).

Matura 2021 Prawa i obowiązki maturzystów – kliknij tutaj (WAŻNE).

 

Matura 2021 – harmonogram egzaminów pisemnych

Data Godz. Przedmiot – poziom Czas trwania
[min.]
Nr sali
4 maj
(wtorek)
9:00 j. polski – pp 170
UA – 200
36
(sala gimnastyczna)
5 maj
(środa)
9:00 matematyka – pp 170
UA – 200
36
(sala gimnastyczna)
6 maj
(czwartek)
9:00 j. angielski – pp 120 36
(sala gimnastyczna)
7 maj
(piątek)
9:00 j. angielski – pr 150 27
10 maj
(poniedziałek)
9:00 j. polski – pr 180 27
11 maj
(wtorek)
9:00 matematyka – pr 180 27
14:00 Wos – pr 180 27
12 maj
(środa)
9:00 biologia – pr 180 27
13 maj
(czwartek)
9:00 geografia –  pr 180 27
14:00 j. niemiecki – pp 120 30
14:00 j. rosyjski – pp 120 27
14 maj
(piątek)
14:00 j. niemiecki – pr 150 27
17 maj
(poniedziałek)
9:00 historia – pp 180 27
14:00 j. rosyjski – pr 150 27

 

Zjawisko Sextingu


Sexting to zjawisko, które polega na przesyłaniu za pomocą internetu i nowoczesnych technologii komunikacyjnych swoich zdjęć, filmów bądź wiadomości o seksualnym charakterze. Termin powstał z połączenia słów „sex” (seks) oraz „texting” (SMS-owanie).

Drogi Uczniu!

• pomyśl, zanim wyślesz komuś intymne materiały

• nie poddawaj się modzie na prezentowanie nagości w sieci

• nie wysyłaj materiałów, których nie pokazałbyś rodzicom i znajomym

• zabezpiecz i ogranicz dostęp do prywatnych zdjęć i filmów

• zgłoś niepokojące sytuacje osobom dorosłym

• jeśli ktoś namawia cię do zrobienia czegoś, czego nie chcesz zrobić i co jest dla ciebie niebezpieczne, masz prawo powiedzieć NIE

Zapraszamy do obejrzenia infografiki Programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej OSE

Matura 2021 – Biuletyn informacyjny


Biuletyn informacyjny dla uczniów, absolwentów oraz rodziców

Podstawy prawne egzaminu maturalnego:

  • art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret pierwsze ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z
  • 2020 r. poz. 1327)
  • rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych
    warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz.U. z 2020 r. poz. 1361)
  • § 11kx i § 11ky rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie
    szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
    w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 493, z późn. zm.)

Egzamin maturalny jest przeprowadzany jeden raz w ciągu roku szkolnego – w okresie od maja do
września – zgodnie z harmonogramem ogłoszonym przez dyrektora CKE na stronie internetowej: cke.gov.pl

Obowiązujący terminarz:
egzaminy maturalne w terminie głównym
od 4 maja 2021 r. do 20 maja 2021 r.

Wszystkie ważne informacje znajdziecie kliknij tutaj.

Deklaracje i formularze znajdziesz kliknij tutaj.

 

Czym jest stres?


Stres organizmu na stresory czyli zewnętrzne bodźce, które pojawiają się w naszym życiu.
Stres jako bodziec , który może wywołać zmiana w naszym otoczeniu, gdyż wywołuje to napięcie w naszym organizmie, które utrudnia nam codzienne funkcjonowanie.
Stres to także proces – czyli relacja między osobą a otoczeniem, która jest dla jednostki obciążająca i przekraczająca możliwości poradzenia sobie z nimi.

Jak można sobie z nim poradzić?
– czytanie ulubionej książki,
– oglądania ulubionego filmu/serialu
– rysowanie, fotografowanie
– poddanie się marzeniom, pozytywne wizualizowanie
– przywoływanie przyjemnych wspomnień
– wsłuchiwanie się w odgłosy przyrody
– słuchanie ulubionej muzyk
– słuchowe techniki relaksacyjne
– granie na gitarze, pianinie
– zapalenie świecy zapachowej
– pieczenie ciastek lub gotowanie innej przyjemniej pachnącej potrawy
– spacer na świeżym powietrzu
– ćwiczenia fizyczne, fitness, pilates, joga
– ściskanie dłonią antystresowej piłeczki lub innego przedmiotu
– głaskanie zwierzaka
– założenie miękkiego, ciepłego sweterka lub bluzy, otulenie kocem
– granie na instrumencie
– masaż
– śpiew
– śmianie się
– rozmowa z kimś kto lubi słuchać
– głębokie oddechowe i techniki relaksacyjne
– głośne wyrażanie myśli i przekonań
– żucie gumy, jedzenia żelków

Koło dyskusyjne WDŻ


Koło dyskusyjne WDŻ – koło założone przez uczniów chcących rozmawiać i kształcić się w tematach prorodzinnych. Zgodnie z założeniami zajęcia WDŻ mają wspierać rodziców w wychowywaniu dzieci i młodzieży głównie w tych obszarach, o których w wielu domach nie mówi się wiele, albo nie rozmawia się wcale. I to właśnie dlatego nasza młodzież stworzyła koło dyskusyjne WDŻ. Dlatego też poruszane na naszych spotkaniach tematy mają wspierać rodziców w ich roli wychowawczej, pomagać młodzieży we właściwym przeżywaniu okresu dojrzewania i zrozumieniu emocji, przedstawiać normy społeczne, pomagać znajdować odpowiedzi na podstawowe pytania egzystencjalne, wspierać w kształtowaniu hierarchii wartości, ale też wzmacniać proces identyfikacji z własną płcią. Zapraszamy wszystkich chętnych uczniów w każdy poniedziałek o godzinie 15:30 – 16:15, ponadto rodziców zapraszamy do konsultacji w sprawach wychowawczych.

Nauczyciel WDŻ – mgr Dariusz Rogowicz

Webinarium dla uczniów dotyczące stresu – dostępne nagranie


Zbliżają się egzaminy maturalne. Dla przygotowujących się do nich uczniów nadchodzące tygodnie mogą być szczególnie stresujące. W związku z tym zapraszamy maturzystów do obejrzenia webinarium ADAMED Smart UP dotyczącego sytuacji stresowych. Prowadząca, psycholog dr Alicja Gniewek wskazuje, czym jest stres, co go powoduje oraz co należy robić, by uodpornić się na jego negatywne działanie. Przede wszystkim jednak w wideo dzieli się sprawdzonymi technikami radzenia sobie w stresujących sytuacjach, takich jak np. egzamin dojrzałości.

Webinarium jest dostępne na kanale programu naukowego ADAMED SmartUP na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FIW87r0BTlE.

22 marzec – Światowy Dzień Wody


Woda to podstawowy element naszej codziennej diety, o którym należy szczególnie pamiętać. Pierwszym i zarazem najważniejszym argumentem przemawiającym za spożywaniem wody w dużych ilościach jest fakt, że woda daje nam życie, składamy się w ponad 60% właśnie z wody. Co więcej każda czynność fizjologiczna organizmu wymaga zużycia określonej ilości wody.

Picie wody jest bardzo ważnym elementem codziennej diety. Woda niweluje wszelkie oznaki zmęczenia, senności czy drażliwości, gdyż przy odpowiednio nawodnionym organizmie, zazwyczaj wszelkie nieprawidłowości zostają unormowane.

Mózg w 75% składa się z wody, aby mógł właściwie funkcjonować musi mu być dostarczana ta podstawowa, niesamowita substancja! To właśnie ona powoduje, że komórki dobrze funkcjonują.

Odwodnienie organizmu, może spowodować spadek koncentracji, gdyż mózg zaczyna oszczędzać swoje zasoby. Konsekwencją odwodnienia jest ograniczona sprawność poznawcza: utrudnia to zapamiętywanie, łączenia faktów, wyciąganie wniosków. Warto pamiętać o łyku wody co godzinę

Zacznij pić wodę przed sen…sprawdź czy pomaga Ci lepiej spać.

Zapamiętywanie


W 1946 roku Edgar Dale wprowadził koncepcję Cone of Experience, nazywaną piramidą zapamiętywanie, Jest to intuicyjny model, który pierwotnie nie zawierał liczb/procentów. Model ten mówi, że najwięcej zapamiętujemy, gdy uczmy innych, gdy wykonujemy jakieś działania w praktyce i gdy możemy o tym wspólnie porozmawiać.

Kiedy dobrze zapamiętujemy :

  • Zapamiętujemy lepiej, jeśli powtarzamy materiał ze zrozumieniem (zrozumienie).
  • Zapamiętujemy lepiej, gdy podejmujemy naukę częściej i przyswajamy materiał mniejszymi porcjami (rozłożenie nauki w czasie).
  • Zapamiętujemy lepiej, recytując na głos (uczenie się na głos).
  • Zapamiętujemy lepiej, gdy ilość powtórzeń jest większa niż konieczna do nauczenia się materiału (utrwalanie).
  • Zapamiętujemy lepiej, powtarzając raczej całości niż części (zasada całości).
  • Zapamiętujemy lepiej, gdy powiemy sobie, że możemy (zaufanie we własne możliwości).
  • Przypominamy sobie łatwiej w warunkach analogicznych do tych, w jakich się uczyliśmy (reintegracja).
  • Pamiętamy lepiej zadania nie dokończone niż dokończone tzw. efekt Zeigarnik. Zasada ta nie sprawdza się, gdy obawiamy się porażki lub bardzo zależy nam na sukcesie; wówczas pamiętamy lepiej zadania dokończone niż nie dokończone.
  • Pamiętamy lepiej to, co kontrastuje z tłem (Efekt von Restoffa).
  • Zapamiętujemy lepiej, gdy unikamy zakłóceń w nauce.

[1] Smolińska J, Szychowski Ł, Techniki efektywnego uczenia się, Elitmat,2011 Kraków